Årsberetning 2020: London lockdown

Fra pulserende metropol til uhyggelig spøgelsesby. Sådan karakteriserede partner Jakob Hans Johansen coronapandemiens indvirkning på London i et interview i vores årsberetning 2020. Læs artiklen fra årsberetningen og få et indblik i Jakob og London-teamets arbejde under "London lockdown".

JAJ_1920x1080

Det er ikke mange gange det seneste års tid, at partner Jakob Hans Johansen – ansvarlig for Kromann Reumerts kontor i London – er trådt ind i elevatoren på kontoret klods op ad St. Pauls Cathedral. De ellers sædvanlige frokostaftaler og kaffe-sessioner er erstattet af en hjemmesmurt med (importeret) dansk rugbrød og spegepølse og et fladt ansigt bag computerens kamera.

Den nære kontakt, som er så væsentlig for Jakob og vores advokater på kontorets normale relationspleje og -opbygning, mangler.

"Det er en nedlukning, som vi mærker i endnu højere grad end hjemme i Danmark, fordi det at mødes med relationer er så indgroet en del af kulturen men også særligt vores arbejde i en metropol som London. Derfor er kontrasten også større – London er en spøgelsesby i forhold til normalt," fortæller Jakob.

Business, almost, as usual

Bortset fra tilvænningsperioden med nye fysiske omgivelser og virtuelle møder har Jakob og holdet på fire-fem advokater - trods forventninger til en lavere aktivitet - haft nok at se til.

"Folk er hurtigt kommet i gang med at lave forretning på den virtuelle måde. Der har været gang i M&A-markedet, og vi har haft travlt - lige så travlt som sidste år - med at hjælpe danske og udenlandske klienter med investeringer i Danmark og udlandet," fortæller Jakob, der mener, at der i 2020 ligger andre faktorer til grund:

"Oven på nedlukningen og den indledende – og forståelige – tøven ser vi især inden for private equity-området en opsparet investeringslyst og kapital, som skal ud og arbejde. Det er fundmentalt for den industri. Derudover har en lang række corporates også benyttet de fortsat høje prisniveauer i nogle industrier til at frasælge non-core aktiviteter."

I de engelske medier har coronaen stjålet overskrifterne og efterladt Brexit, som lurer om hjørnet, i en sekundær rolle. Når samfundet kommer på den anden side af COVID-19-situationen, vil det engelske forretningscentrum vende tilbage til en forholdsvis normal livsførelse, mener Jakob:

"Jeg forventer, at vi ser en ketchup-effekt med et behov for at komme ud og følge op på relationer, når vi i løbet af 2021 forhåbentligt ser en mere generel åbning af samfundet. Derudover har Brexit-aftalen efterladt Storbritannien i en ny virkelighed, som virksomhederne både indenfor og udenfor løbende vil skulle vænne sig til, og hvor reglerne jo stadig delvist er ukendte og kan komme til at divergere pludseligt," fortæller han og fortsætter:

"Det er vanskeligt at spå om, men både for danske eksportvirksomheder og britiske virksomheder i en lang række brancher er det en uvis fremtid. Både privat og i arbejdsregi vil det fylde i 2021. Vi er dog af den opfattelse, at grundlaget for at være tæt på internationale investorer med interesse i Danmark vil være det samme i London en rum tid endnu. Der er i min optik fortsat ikke nogen klar afløser for London som finansielt centrum," forklarer Jakob.

Artiklen blev første gang bragt i Kromann Reumerts årsberetning 2020. Gå på opdagelse i hele vores interaktive årsberetning 2020.

Årsberetning 2020 - Forside

Juridiske specialer